
1

Published by the Carnegie Endowment for International Peace.
Translated by Dar Al-Watan for Journalism, Printing and Publishing.

December 2004, Volume 2, Issue 11
Amy Hawthorne, Editor
Julia Choucair, Assistant Editor 

Note from the Editor:

Arab media are in a state of change. The bold, often controversial programs of Al Jazeera and
other private satellite news channels are drawing millions of viewers away from staid state-run
television; independent newspapers are springing up across the region; the media sector is
opening up to private investors; and the Internet is providing a new outlet for dissidents and
many others. But whether these trends will lead to more democratic politics is not yet clear. This
special issue of the Arab Reform Bulletin explores the role of Arab media in political reform with
articles by leading experts on the impact of satellite television, Islamists in cyberspace, U.S.
policy, the press in Iraq, Syria, and Morocco, and the politics of Egyptian cinema. The issue also
includes media-related news from across the region and a roundup of recent writings on the
topic.

This is my last issue as editor of the Bulletin. It has been my great pleasure to edit the Bulletin,
and I thank all the contributors and readers who have made the publication possible, especially
my colleagues at the Carnegie Endowment. Beginning with the February 2005 issue, Michele
Dunne will serve as editor, ably supported by Assistant Editor Julia Choucair.

—Amy Hawthorne

The Arabic edition of this issue of the Arab Reform Bulletin will be available by December 22 at
http://www.alwatan.com.kw/arb.

In this Special Issue on Arab Media and Reform:

Insights and Analysis
Shattering the "Politics of Silence:" Satellite Television Talk Shows and the Transformation of
Arab Political Culture By Marc Lynch
Arab Satellite Television: Can It Rise Above Spectacle? By Jon B. Alterman
Privatization Alone Will Not Loosen Arab Governments’ Grip on Broadcasting By Naomi Sakr
Cyber-Struggle: Islamist Websites versus the Egyptian State By Omayma Abdel-Latif
Washington and the Challenge of Arab Press Freedom By William A. Rugh
Iraq: Nightmare of Violence Dashes Hopes for a Free Press By Borzou Daragahi
Kurdish Media after the War By Maggy Zanger
Media Reform in Syria: A Door Ajar? By Ammar Abdulhamid 

http://www.carnegieendowment.org/experts/index.cfm?fa=expert_view&expert_id=160
http://www.carnegieendowment.org/experts/index.cfm?fa=expert_view&expert_id=203
http://www.alwatan.com.kw/arb


2

Still Shooting the Messenger in Morocco By Aboubakr Jamaï
Egypt: Political Films and the Politics of Filmmaking By Walter Armbrust

News and Views
Statistics on the Arab Media
Trends in Media Law Reform
Trends in New Arab Media
A Snapshot of the Iraqi Media Scene
Reports on Press Freedom in Arab Countries
Private Broadcasting in Palestine
Al Jazeera Initiatives
New Journalists' Associations
U.S. Funding for Arab Media
Views from the Arab Press 

Read On
A roundup of new writings on Arab media and reform.

Subscriber Information



3

Insights and Analysis

Shattering the "Politics of Silence:" Satellite Television Talk Shows and the
Transformation of Arab Political Culture
By Marc Lynch

In an appearance on Cairo's "Dream TV" in the spring of 2004, the eminent Egyptian journalist
Muhammad Hassanayn Haykal broached the deeply sensitive topic of Gamal Mubarak’s
aspirations to succeed his father as president. For his efforts, Haykal was summarily banned from
Egyptian broadcasts. While in the past, such a forceful state response would have been sufficient
for the government to regain control of the public agenda, this time, Haykal quickly was able to
sign a blockbuster deal with Al Jazeera, allowing him immediately to reach a much larger
audience. He used his first show to expose the regime’s clumsy effort to silence his dissent. The
experience of the venerable Haykal demonstrates the difficulty of Arab states in maintaining
control over the public sphere. By shattering state control over public debate, Arab satellite
television, especially Al Jazeera, is building the foundation of a more democratic Arab political
culture.

For many critics, Al Jazeera’s controversial coverage of Iraq, especially its airing of hostage
videos and beheadings, overshadows whatever reformist potential the station might have. To be
sure, Al Jazeera seems increasingly consumed by sensationalism. But such pessimism, like the
earlier extravagant optimism that Al Jazeera would usher in quick democratization, is misplaced.
The new Arab media has eroded state monopoly over information, embedding in its audience an
expectation of choice and contention that undercuts authoritarian political culture. Satellite
television stations are encouraging a pluralist political culture, one in which individual voices
can be heard, disagreements openly aired, and nearly every aspect of politics and society held
open to public scrutiny. 

While Al Jazeera’s news coverage receives the most attention in the West, the station's live
political talk shows have had the most revolutionary impact. These bare bones programs, which
include Faisal Al Qassem’s "The Opposite Direction" and Ghassan bin Jadu’s "Open Dialogue,"
regularly attract an audience matched in size only by that of pop culture hits such as the reality
show "Superstar," an Arab version of "American Idol." Almost every night, Al Jazeera's guests
from varying political perspectives face off and callers from across the Arab world have the
chance to pose live questions. Competitors such as Al Arabiyya offer their own more restrained,
but still popular, talk shows. Pre-recorded shows, like those featured on American-funded Al
Hurra, attract far less attention. Al Jazeera's estimated 30 million viewers now consider
themselves part of a single, common, ongoing political argument, in which few views are off-
limits and in which even the most powerful states must defend themselves before fearless
criticism. 

The talk shows offer a revealing portrait of what the new media consider vital "Arab" issues. The
Palestinian conflict took up between a quarter and a third of the major Al Jazeera talk shows
each year between 1999-2002. In 2003, the situation in Iraq consumed an astounding 44 percent
of talk show material. But from its earliest days, Al Jazeera (and its competitors) have defined



4

democratic reform as a core Arab issue. Al Jazeera sought to give voice to a deep Arab
frustration with the perceived failures of Arab regimes. In 1999 alone, almost a dozen Al Jazeera
talk shows criticized the absence of democracy in the Arab world. 
Long before the American invasion of Iraq, Al Jazeera railed against the repressive, corrupt Arab
order, shattering what Iraqi dissident Kanan Makiya has called the "politics of silence" that
stifles Arab intellectual and political life. Discussion of the war in Iraq actually reduced the
amount of discussion of democratic reform on talk shows in 2002-2003. But by the end of 2003,
despite Arab public suspicion of American initiatives and the plethora of urgent issues
competing for public attention, they returned to the topic vigorously. Almost a dozen talk shows
discussed American and Arab reform proposals between February and March of 2004, and half a
dozen more addressed the Bush administration's Broader Middle East and North Africa
Initiative. 

These programs reframe local issues in terms of a wider Arab narrative, so that a Jordanian
clampdown on press freedoms and a Syrian campaign to arrest political dissidents cohere into a
single story of the absence of Arab democracy. Virtually every Arab country has been discussed,
as have contentious questions about whether this generation of Arabs might succeed at
democracy where their parents failed; the state of women’s rights in the Arab world; abuses in
Arab prisons; and the spread of AIDS in the Arab world. It is this searing critique of the Arab
status quo, which translates individual complaints and local experiences into a common Arab
narrative, that makes Arab satellite media such a potent force for reform.

The burgeoning number of satellite stations is breeding greater competition for market share,
which will increase the outlets through which reformers can be heard. Al Jazeera’s main
competitor, Al Arabiyya, has since its launch in early 2003 offered a platform to liberal
reformers, with a tone tempered by greater restraint and sensitivity to the concerns of major Arab
states. In stark contrast to isolated and embittered liberals, moderate Islamists who are ever more
on the defensive, or entrenched authoritarian regimes that talk about reform only to deflect
foreign criticism, Arab satellite television stations today represent one of the only truly vital
forces demanding reform.

Marc Lynch is associate professor of political science at Williams College in Williamstown, MA.
His second book, Iraq and the New Arab Public, will be published by Columbia University Press
in 2005.

 
Arab Satellite Television: Can It Rise Above Spectacle? 
By Jon B. Alterman

At a recent conference on the political effects of Arab satellite television, a prominent Arab talk
show host called out from the back of the room, "I will tell you a secret about television. It is all
about spectacle. It is about spectacle first, spectacle second, and spectacle third." Although the
host is an outspoken advocate of democratic reform, his observation may help explain why the
popular and raucous debates on pan-Arab satellite television channels so far have not translated
into changes in Arab politics. 



5

Arabs, and those who watch the Arab world, increasingly talk of how the satellite television age
has spawned a body of discourse that scarcely existed before in the region. On the talk shows of
pan-Arab television, clerics debate secularists, radicals debate moderates, and apologists for one
regime lay into the apologists for another. Previously taboo issues such as opposition politics,
sex, and religion have become staples of nightly programs.

When such broadcasts began in the mid-1990s, many saw them as a harbinger of a democratic
opening. Censorship had been a pillar of authoritarian rule in the Middle East for decades, and
satellite television was beginning to chip away at it.

Yet a decade later, not one Arab regime has fallen at the hands of its people, and few have taken
meaningful steps toward democratization. Pan-Arab satellite television has brought more open
political talk into studios, but not yet more open politics on the ground.

One reason is that debate in the Arab world is still largely about spectacle and not about
participation. Nowhere is this more true than on Arab satellite television. To use the American
metaphor, the debates generate far more heat than light. On a mass level, they generate little
action other than fingers pressing a television’s remote control.

What would make a difference? The efforts of Egyptian-born televangelist Amr Khalid offer an
intriguing model of social change through mass media. Khalid, who started out in the early
1990s speaking in the country clubs and upper class living rooms of Cairo, became a media
sensation due to his clear talk about how Muslims can—and should—sanctify the everyday. An
accountant by training, Khalid adopted neither the hectoring tone often associated with clerics,
nor the anger of militant Islam; instead, his style is empathetic and almost plaintive.

Through huge revival-style events in Egypt, and increasingly via satellite television broadcasts
beamed throughout the Middle East, Khalid has created not just a community of viewers, but a
community of participants. Khalid’s followers do more than write and call in to his programs.
His increasingly global audience participates in charity drives, organizes study groups, and seeks
to apply his specific lessons to their daily lives. Indeed, in its early stages his audience has
commonalities with the networks of the exiled Turkish religious leader Fethullah Gülen, which
reach across Europe and deep into Central Asia. Gülen’s followers participate in group study and
action to use self-improvement as an avenue for strengthening their religious community.

Although Khalid is avowedly apolitical, he has successfully moved his audience to break out of
passivity. Through participation in concrete actions—including but not limited to buying his
books and tapes—are moved to action.

For Khalid’s followers, like Gülen’s and participants in other modern social movements, the
central organizing principle is bridging the communal and the individual. Millions watch the
same program, listen to the same sermon or read the same book, but they also deepen and
strengthen those experiences with personal relationships. What they see has some effect on what
they do. Watching or listening to the same thing is not enough, except when it causes the



6

audience to act in unison.

A simple way in which communities of belief become communities of action is by adopting a
common outward appearance. In recent months, some twenty million people around the world
have purchased yellow "cancer survivor bracelets" from the Lance Armstrong Foundation,
sending an important message of solidarity akin in a certain way to the adoption of particular
styles of the veil by Muslim women in Cairo, Damascus, or Beirut. In this way, information
becomes belief, and belief becomes action.

The challenge for the noisier Arab politics displayed on Al Jazeera and other satellite channels is
to move beyond spectacle. Especially for those in the opposition, with little access to resources
and shut out of power, the challenge will be how to prove their relevance to the everyday life of
their followers.

Creating a personal connection to an audience, as Amr Khalid has done, is vital. Crucial as well
is combining belief and action in some way that promotes a feeling of membership. Television
has viewers, and politics has participants. Until Arab satellite television can turn the former into
the latter, it will remain principally an instrument of entertainment rather than an engine for
reform.

Dr. Alterman directs the Middle East Program at the Center for Strategic and International
Studies in Washington and is the author of New Media, New Politics? From Satellite Television
to the Internet in the Arab World (Washington, DC: The Washington Institute for Near East
Policy, 1998).

Privatization Alone Will Not Loosen Arab Governments’ Grip on Broadcasting
By Naomi Sakr

When Al Jazeera, the Qatar-based satellite news channel, announced last July that it was
adopting a formal code of journalistic ethics, reports also emerged that the network might soon
transform itself into a publicly listed company. To many media-watchers, the two moves were
linked. By emphasizing words like "credibility" and "independence," the code of ethics seemed
to signal to potential shareholders that the channel could rank with global television newscasters
and that Al Jazeera could make a profit and meet viewers' information needs at the same time.
Doing both would represent a first in Arab broadcasting. 

Historically, Arab terrestrial, or land-transmitted, television has been run by government
broadcasting monopolies characterized by tight control over content and disregard for profit.
Although Lebanese and Palestinian laws allowed private terrestrial channels, most private
ownership has been restricted to satellite channels, with owners allied to regimes and seeking to
advance their own political interests rather than to satisfy their viewers. In this environment Al
Jazeera, founded in 1996, was an oddity. Subsidized by Qatar's reformist ruler, its uncensored
coverage won huge audiences and should have attracted correspondingly large advertising



7

revenues. It failed to do so because advertising on Arab television, like programming, has
followed the direction of censorious and self-seeking governments, not market forces. 

Now, after a decade in which satellite television restructured the Arab broadcasting landscape by
generating a degree of competition, there are fresh signs of structural change. Jordan and
Morocco, led by kings of a younger generation, are ending their state monopolies on terrestrial
broadcasting. In Egypt, where the state needs to offload some of the burden of paying 35,000
government radio and television employees, more liberal provisions for granting broadcast
licenses have been drafted. In recent months new private channels have sprung up in Kuwait,
Jordan, Lebanon and Tunisia, although most play it safe by offering entertainment and religious
programs rather than news. A raft of other channels, based in Baghdad, Beirut, Dubai, and
London have been launched to target the newly-opened market in Iraq. 

What is not yet clear is whether in reforming their media laws, Arab governments will allow
independent watchdogs to regulate broadcasting, or simply appoint tame commissions to
continue the censorship previously conducted by ministries of information. In Iraq, U.S.
occupation officials created an independent entity, the National Communication and Media
Commission, modeled on Britain's regulatory body, Ofcom, to ensure that Iraqi media would
promote unfettered national debate. But almost as soon as the Iraqi interim government assumed
power last June, it superimposed a Higher Media Council to do the prime minister's bidding and
to expel or outlaw independent media operators it dislikes. So-called reform initiatives elsewhere
in the region could end in the re-establishment of similar mechanisms of government control.

Meanwhile, editorial curbs on private broadcasters' content result not just from overt censorship
but more subtly from the way the advertising industry works. When viewers' interests and
financial profits are not the top priority, television owners have no incentive to measure their
programs’ relative popularity. Thus until recently, few companies have conducted viewership
surveys and those which were conducted lacked credibility, tending to endorse a few officially
approved stations and leaving companies unsure where to place advertisements for best results.
Running them on a popular channel like Al Jazeera, which is subject to an advertising boycott
backed by Saudi Arabia and other Arab governments opposed to its coverage, is a risky move in
a region where most big businesses depend on the patronage of those who hold political power. 

But as the number of satellite players has expanded, data collection has started to improve. With
some thirteen Arabic-language news channels now available by satellite, and many others
devoted to music and sport, more local companies are trying to prove their worth as pollsters. For
example, the Amman-based Arab Advisors Group recently reported that 82 percent of Saudi
households surveyed watched Al Jazeera and that 69 percent of respondents believed it to be
trustworthy or very trustworthy, despite Al Jazeera's unpopularity with ruling regimes. The study
also found that 11 percent of Saudi households watch Al Mustaqilla, a privately owned, London-
based channel whose name means "The Independent."

Al Mustaqilla established a niche early on by focusing on human rights. Founded by a newspaper
editor of Tunisian origin, it claimed to be different from private channels owned by government
proxies or big business tycoons. Today a few more Arab broadcasters may be entitled to make



8

the same claim. Yet, in the face of persistent government pressures and distortions in advertising
revenue, all still need deep pockets to survive. And even then, as Egypt's privately-owned Dream
TV discovered, editorial independence may have to be sacrificed for survival. Dream's owner,
Ahmed Bahgat, hired popular presenters with strong personalities to help his channel stand out
from the crowd. But one by one, in response to government displeasure, Bahgat took Hala
Sirhan, Ibrahim Eissa, Muhammad Hassanayn Haykal, and Hamdi Kandil off the air. Being
outspoken had endeared them to viewers but not to those who decide whether Dream broadcasts
or not.

Viewers, in other words, are still far from having the last word. Until Arab broadcasting is
independently regulated, aspiring independent broadcasters will be buffeted on all sides.
Naomi Sakr is a Senior Lecturer in the School of Media, Arts and Design at the University of
Westminster in the United Kingdom. She is the author of Satellite Realms: Transnational
Television, Globalization and the Middle East (London: I B Tauris, 2001) and the editor of
Women and Media in the Middle East (London: I B Tauris, 2004).

Cyber-Struggle: Islamist Websites versus the Egyptian State
By Omayma Abdel-Latif

In the face of Arab governments' ongoing, heavy-handed efforts to control public debate, the
Internet has emerged as a platform for voices—especially those of Islamists—denied a place in
the mainstream, state-owned media. Contrary to the widespread Western perception that radical
websites dominate Islamist cyberspace, groups embracing a moderate interpretation of the faith
increasingly are launching websites to "break the monopoly of the state over the articulation of
the political and social agenda," as one activist described it. These sites aim particularly to attract
younger Muslims by addressing their concerns and providing an interpretation of Islam couched
in modern lingo disseminated by modern technology. Egypt has been a key location for such
cyber-initiatives.

"Does Islam only allow force in self-defense or can it also be used to remove oppression?" This
is but one of the many questions on matters of politics, religion, love, marriage, and health that
the Cairo-based Islamonline website [www.islamonline.net] receives on an hourly basis from
Muslims across the globe. Part of a boom of websites offering new perspectives on the Muslim
faith, Islamonline was launched in 1999 by a group of Egyptian Islamist intellectuals. In the
words of its founders, Islamonline's main objective is "to work for the good of humanity and to
support principles of freedom, justice, democracy and human rights." Besides its twenty-four-
hour news service, the website provides a wealth of information on issues related to women,
fatwas (religious rulings), interviews with Muslim scholars, and reflections on Islamic thought
and jurisprudence. 

Al Shaab newspaper, the mouthpiece of the Islamist-oriented Labor party (Hizb Al Amal), has
also been a key cyber-player. When the Egyptian government banned the paper in 2000
following a heated controversy over a novel published by the Ministry of Culture that Al Shaab
deemed offensive to Muslim sensibilities, cyberspace offered a much-needed platform to resume

http://www.islamonline.net/english/index.shtml


9

publication. The paper went online, with editor Magdi Hussein publishing remarkably fierce
criticism of the Egyptian regime. But the website could not escape the heavy hand of the state. It
was censored twice and hacked many times, although the culprits were never identified, and is
off-line for the time being. 

Since 1995, when the government shut down the headquarters and newspaper of the Muslim
Brotherhood, Egypt’s largest Islamist opposition group, the Brotherhood’s website
[www.ikhwanonline.com] has been its leading mass communication tool. The site provided an
efficient instrument to connect the group to local and international audiences during the 2000
parliamentary elections in which the Brotherhood, technically illegal but sometimes tolerated by
the regime, managed to field fifty-four candidates as independents. It reported police crackdowns
on the group's sympathisers and disseminated electoral results and propaganda. The
government's latest attempt to censor the website, in early September, was aborted by the group's
team of technicians and the site is still operating. It will serve as the best outlet for the group's
anticipated campaign in the November 2005 parliamentary elections and will continue to link the
Brotherhood to followers outside of Egypt.

One of the most popular websites among young Egyptians is that of Amr Khalid, a young
television preacher [www.amrkhalid.net]. Khalid seeks to address the concerns and aspirations of
so-called born again or newly-religious Muslims by emphasizing social, ethical and lifestyle
issues rather than direct political change or the creation of an Islamic state. The site's goal,
according to one of Khalid's close aides, is to reconstruct popular attitudes toward Islam such
that they embrace modernity.

The global reach of Khalid’s website has built him a following across the Arab world and
Europe. Although Khalid himself was a victim of a vile state campaign that drove him out of the
country—he now moves between Beirut and London—his website has remained immune to
government intervention and censorship thanks mostly to its lack of overt political content. 

Some might question the influence of such websites in Egypt, a country with an adult illiteracy
rate of nearly 60 percent and whose Internet users do not exceed 2.42 million people out of a
population of 74 million. But it is the quality of users and not the quantity that matters most. The
bulk of Internet users in Egypt are young, educated, and politically ambitious and have the
ability—more than any other segment in the society—to change a stagnant political and social
reality. They are attracted by Islamist websites' overarching message of defiance against an
oppressive regime. The sites are proving that despite the popularity of satellite television, they
can reach a mass audience, and that they can continue to outwit the state's attempts to censor
them.

Omayma Abdel-Latif is a staff writer for Al Ahram Weekly in Cairo. 

Washington and the Challenge of Arab Press Freedom
By William A. Rugh

www.ikhwanonline.com
www.amrkhalid.net


10

It is no simple matter for the United States to apply its cherished press freedom principles in its
Middle East policy, as recent experience with Iraq and Qatar illustrates. 

After the 2003 U.S.-led invasion of Iraq ended Saddam Hussein’s iron-fisted control over that
country's media, the occupying Coalition Provisional Authority (CPA)—composed of officials
from the United States and other countries that are proud of their press freedoms—quickly chose
to establish a free and independent indigenous media network. The CPA outsourced the
implementation of that task to a private American firm, the Science Applications International
Corporation (SAIC), which specialized in supplying the Pentagon with advanced technologies
but had no experience in the media field. SAIC created the Iraq Media Network (IMN), which
included FM radio, a TV station, and a newspaper, Al Sabah.

But the IMN was hardly independent because the CPA, through SAIC, kept a close watch over
its content. The project quickly ran into difficulties. When the television station went on the air
on May 13, 2003, the Iraqi public, expecting great things from the Americans, was disappointed
with the programs and eventually many Iraqi and even American staff resigned because of
heavy-handed CPA influence. The CPA’s own surveys showed that Iraqis preferred to watch Al
Jazeera or even the Iranian channel Al Alam because the style of IMN television resembled a
government-owned station. One report described it as "America’s Pravda." 

In January 2004 the Pentagon switched from SAIC to the Harris Corporation of Florida (a
communications equipment company) to manage the IMN, and Harris in turn hired the Lebanese
Broadcasting Corporation to help out. The content of the TV station, by then renamed Al
Iraqiyya, improved somewhat, using mostly material purchased outside Iraq, but it seemed to
have a Lebanese tone and it still could not compete with non-Iraqi broadcasters. 

In the meantime, the CPA allowed private Iraqi newspapers to emerge, and dozens did. But it
also decreed that all broadcasters must be licensed and that licenses would be revoked for
incitement and other political acts. It established a commission to draft media laws and issue
licenses. The CPA shut down or suspended some newspapers and broadcasters for violating CPA
standards, a practice that has been continued by the interim Iraqi government after the CPA was
disbanded in June 2004. 

U.S. ambivalence toward the idea of more open Arab media did not begin with the occupation of
Iraq. While loudly championing the cause of Middle East freedom, the Bush administration has
displayed great concern over Qatar's Al Jazeera satellite television station, the most free in the
region. Washington took little notice of the channel, founded in 1996, until after the September
11, 2001, terrorist attacks when Al Jazeera carried statements by Osama bin Laden that were
rebroadcast by American commercial networks. In October 2001, Secretary of State Colin L.
Powell complained to Qatar’s ruler, Sheikh Hamad bin Khalifa Al-Thani, that the station was
helping bin Laden by broadcasting his messages uncritically. Sheikh Hamad deflected the
complaint, saying it was misdirected because Al Jazeera was a private station. While this is
technically true, he could have influenced Al Jazeera if he wanted to, because he subsidizes it.
Because Al Jazeera has helped put Qatar on the global map, and because the station has rebuffed



11

complaints about its bold coverage from virtually every Arab government since it went on the
air, Sheikh Hamad could not simply cave into American pressure.

Tensions increased after the U.S. intervention in Iraq, and Washington again complained to
Qatar. Powell told the Qatari foreign minister in April 2004 that Al Jazeera was inciting Arab
audiences to violence against American troops, and that its news coverage was undermining
good U.S.-Qatari relations. Secretary of Defense Donald Rumsfeld accused Al Jazeera of
"vicious, inaccurate and inexcusable reporting," and other officials echoed these charges. The
Iraqi Governing Council (IGC), appointed by the CPA, also denounced Al Jazeera and other
Arab broadcasters operating in Iraq for their newscasts, some of which featured statements by
Saddam before his capture and aired insurgents' messages. The IGC closed down their offices
temporarily and banned their reporters from some press conferences.

It seems ironic that although the United States stands for freedom of expression, it often behaved
like an authoritarian government in Iraq and it pressured the Qatari government to crack down on
the region’s most popular television station. Moreover, many who have watched the new U.S.-
run Arabic language satellite television channel Al Hurra report that it resembles many state-run
Arab television channels that carry only pro-regime propaganda.
These disconnects, which Arabs regard as evidence of an American double standard, illustrate
that policy makers take many factors into account when making decisions. The application of a
single principle—no matter how lofty—does not always work in practice. Press freedom has
limits everywhere, and foreign policy goals combined with local conditions help determine the
extent of those limits.

William A. Rugh, former U.S. ambassador to the United Arab Emirates and Yemen, is the author
of Arab Mass Media: Newspapers, Radio, and Television in Arab Politics (Westport, CT:
Praeger, 2004).

Iraq: Nightmare of Violence Dashes Hopes for a Free Press
By Borzou Daragahi

The 2003 U.S.-led invasion of Iraq and toppling of Saddam Hussein's government dangled the
prospect of an Iraq with freedoms of the press unparalleled in the country's history and indeed in
the Arab world. The fall of Saddam's regime spawned dozens of new publications and broadcast
outlets staffed by Iraqi journalists. Al Arabiyya, Al Jazeera and other Arabic-language news
channels descended on Iraq, hiring local talent and introducing new ideas and technologies. But
the initial euphoria has faded as working conditions for Iraqi journalists have descended into a
nightmare. 

Under Saddam, most Iraqi journalists worried about trouble from the state security apparatus and
from Saddam's psychotic and capricious son, Uday, who ran wide swaths of the official media.
Nowadays, they are subject to violence and harassment from all directions: guerrillas who deem
journalists Western propaganda tools, U.S. soldiers, who often view Arab media as mouthpieces



12

of the insurgency, and officials of the Iraqi interim government, who often do not respect the role
of local journalists. 

"We face different dangers now and there is no law to protect journalists in Iraq," says Hussein
Muhammad Ajeel, the head of investigative reporting at Al Mada, a new Baghdad daily. "There
are threats from three sides: the Americans might shoot you if they're ambushed; the Iraqi
security forces might stop you or beat you if they suspect you're with the resistance; and the
resistance might kill you if they think you're a spy."

According to Reporters Without Borders, the French media advocacy organization, at least 24
Iraqi journalists have been killed in Iraq this year. Among them were several likely killed
inadvertently by American soldiers, including Iraqi freelance television cameraman Diaa Najm,
killed in the crossfire between American soldiers and insurgents on November 1 in Ramadi, and
Al Arabiyya correspondent Ali Al Khatib, killed amid American gunfire in Baghdad on March
18. 

I first began to realize the troubles Iraqi journalists face while giving an informal talk on Western
standards of accuracy and fairness to broadcast journalists in the central Iraqi city of Baqubah
last January in a forum organized by an officer of the U.S. Army's 4th Infantry Division. During
my talk, I spoke high-mindedly of balanced, impartial journalism. But during the question-and-
answer session, Iraqis asked how to dodge political attacks and violence from militants and U.S.
soldiers alike. They were concerned with mundane matters, like getting past U.S. checkpoints
without getting hurt. "We're unable to get access to anybody," one journalist said. "We're
frightened."

This was before the country was convulsed by the violent outbreaks of April and August, before
the November confrontation between U.S. troops and fighters in Falluja turned Iraqi cities into
ghost towns, and before a spate of cold-blooded killings of ordinary Iraqi journalists. 
All Iraqi journalists are targets, especially those brave enough to attend press conferences held
by the interim government or the U.S. military at the Baghdad Convention Center just inside the
Green Zone, the American-controlled administrative center of the country. "If the resistance sees
you leaving the press conference, they might think that you work with the Americans and they
might kill you," says Ali Khaleel, a reporter for Azzaman, a Baghdad daily.

But even short of street-side executions, such as that of Al Sharqiyya television reporter Likaa
Abdel-Razak in Baghdad on October 27, or kidnappings, such as that of Sada Wasit newspaper
reporter Raad Beriaej Al Azzawi south of the capital on November 26, intimidation is rife. One
reporter at Al Mada was threatened with death after he wrote about alleged corruption in an Iraqi
government ministry. Terrified, the reporter sought help from the Ministry of Interior, which
advised him to leave Iraq or face death. He's now in Syria. Another Iraqi journalist reporting on
police patrols in the town of Allawi was caught by the resistance. They took his notes and tapes
and told him to get out of town. Instead of angry letters to the editor, Iraqi media critics launch
rockets like the Katyusha that crashed through Al Mada's offices earlier this year. 



13

Adding insult to injury is the disrespect Iraqi journalists get from senior officials of their own
government. Many blithely ignore any representative from the local media while welcoming
foreign reporters with tea and sweets. Muhammad Abdullah Shahawani, head of Iraqi
intelligence, boasted to a French researcher that he refused to speak to any Iraqi journalist. "I
don't trust them," he said. "They're not serious, and they never use the information we give them
well." One reporter said he was denied an interview with the Minister of Defense, Hazem
Shalan, only to find out that the minister granted an exclusive to the Washington Post days later.
Such disrespect for local media can only serve to undermine journalists' standing and to create an
atmosphere that makes it easier for violent groups to act with impunity against reporters trying to
do their jobs. 

Borzou Daragahi is a journalist based in Baghdad and Tehran. 

Kurdish Media after the War
By Maggy Zanger

With sanctions lifted, Saddam Hussein removed from power, and Kurdistan the most secure
place in Iraq, Kurdish media have unprecedented potential to thrive. Kurdistan is experiencing an
explosion of investment and trade, thanks to Kurdish businessmen returning from the Diaspora,
Turkish and Iranian companies eager to enter a new market, and Baghdad businesses seeking a
respite from kidnappings, car bombs and insurgent raids. Despite this seemingly favorable media
environment, however, Kurdish journalism appears hobbled by an "old Iraq" mentality and has
been slow to capitalize on new opportunities.

Kurdistan experienced the media free-for-all now sweeping the rest of Iraq after the 1991 Gulf
war, when the region gained autonomy from Baghdad and a plethora of new publications burst
onto the scene. Fourteen years later, the two main Kurdish parties—the Kurdistan Democratic
Party (KDP) and the Patriotic Union of Kurdistan (PUK), whose parallel administrations each
govern about half of Iraqi Kurdish territory—dominate the broadcast and print media. In
addition, the KDP and PUK subsidize smaller political parties and consequently control their
media operations, as well. 

The two parties publish the region's only daily newspapers, the KDP's Khabat and the PUK's
Kurdistani New, and run vast publishing houses and terrestrial and satellite television channels
that reach Kurds in Iraq and beyond. These outlets remain party mouthpieces: anything printed
or broadcast is carefully checked for adherence to party interests. Moreover, party media
journalists report that in addition to their long-standing hesitation to criticize powerful neighbors
Iran and Turkey, now they also must take care not to publish anything that might insult the
United States, Shiite Arabs, or nearby Kirkuk's many ethnic groups. One editor complained that
Kurdish papers always must use the full title of Iraq's most revered Shiite cleric, "Grand
Ayatollah Ali Al Sistani," to avoid offending Shiites, while most of the Iraqi press simply writes
"Al Sistani." Party media therefore still trade in the safe, "red carpet" style of journalism so
prevalent in the Middle East, a style long on platitudes and short on substance. 



14

Iraqi Kurdistan's nearly one dozen independent newspapers do not suffer from such editorial
timidity. They are far more inclined to tackle sensitive social issues such as honor killings and to
criticize Kurdish and national government policies. Readers turn to them for information they
know the party papers will not print. Yet, like the party-affiliated papers, nearly all have a
circulation of under 5,000 in a region with nearly four million Kurdish speakers. Most also tend
toward sensationalism and often inaccurate reporting. They have bloated editorial staffs and,
despite their nominally independent profiles, depend on direct or indirect financial support from
the major parties and the Kurdish administrations.

An exception is Hawlati, an independent weekly based in Sulaimaniyah. The paper, now four
years old, boasts a circulation of 15,000, the largest in Kurdistan. Its editorial board has gone to
great lengths to maintain both editorial and financial autonomy. Hawlati recently became the
first Kurdish paper to publish weekly several pages of news about developments in the rest of
Iraq and in other countries, a move that has boosted its popularity.

The biggest challenge for independent media is financial stability. The notion that a newspaper,
radio or TV station can turn a good profit is unheard of in Kurdistan. Moreover, to most Kurds,
the purpose of media is to pursue political causes, rather than to inform the public. This mentality
is a hangover from the past when all Kurdish media were in the service of "the revolution"—that
is, resistance to successive oppressive central governments and overlords.

As a result, the Kurdish media have been slow to take advantage of the influx of new businesses
and foreign investment. Billboards now crowd the roadsides of Kurdistan, but the concept of
advertising in the media has not caught on, in part because local businesses and newspaper
editors do not understand its benefit. In addition, for proud Kurds, soliciting advertising is
considered tantamount to begging businessmen for money, and few media outlets are willing to
subject their staff to such a humiliating endeavor. Instead of recruiting investors and building
advertising and circulation departments, then, most small papers seek funding from international
charities. They seem quite content to maintain a precarious financial status so long as they can
struggle along on a shoestring budget.

Given the economic boom and relative political stability that Iraqi Kurdistan currently enjoys,
independent media could free themselves completely from party support and catapult into a
major news-providing role in Iraq. But first, they must make the difficult psychological shift
from pursuing "the cause" above all else, to a broader conception of their potential role. 

Maggy Zanger is a professor of journalism at the University of Arizona. From August 2003 to
December 2004, she served as the Baghdad-based director of the Iraq program of the Institute
for War and Peace Reporting, a London-based nongovernmental organization.

Media Reform in Syria: A Door Ajar?
By Ammar Abdulhamid 



15

The Syrian media have not shown any serious signs of change since the Baath Party assumed
power in a 1963 coup. Indeed, Syria's media sector is one of the most tightly-controlled in the
Arab world. The vast majority of publications are state-owned, and rarely express nonconformist
opinions. The coming to power of young President Bashar Al Assad in 2000 raised hopes that
the regime would loosen the reigns significantly. But after a brief period of decompression in
2001 known as the "Damascus Spring," Al Assad enacted a publications law that consolidated
government control; he allowed the licensing of just one 'independent' political magazine, owned
by the son of the Minister of Defense; and he cracked down hard on dissent.

Despite the overall gloomy picture, however, in recent months there are indications that reform-
minded members of the regime are willing to allow the voicing of limited dissent in state-owned
outlets, particularly in the print media. 

The new "policy"—or, to be more exact, attitude—appears to be an extension of the regime's
tolerance of Internet-based initiatives launched by opposition figures based in Syria and in exile.
The initiatives, begun in the past two years, offer a platform for dialogue among reformers inside
and outside the regime. For example, Ayman Abdelnour, an engineer with ties to President Al
Assad, founded an e-mail service [www.all4syria.org] known as "Kulluna Shurakaa," or "All of
Us Are Partners [in the homeland]." Although the Syrian authorities blocked the website earlier
this year, Abdelnour continues to disseminate an electronic bulletin featuring articles by
reformers of diverse political orientations, including, on occasion, government officials. Another
such site is the Tharwa Project [www.tharwaproject.com], an electronic platform that aims to
shed light on the concerns and aspirations of religious and ethnic minorities in Syria and other
Middle Eastern countries.

The mostly calm and rational nature of this electronic dialogue, coupled with the growing
realization by relatively progressive members of the regime that political reforms can help to
deflect external pressures (especially those emanating from the Bush administration) seem to
have encouraged the President and his advisors to contemplate bolder changes in the media
sector. 

For this reason, it seems, Al Assad appointed several reform-minded ministers in his October
2004 cabinet reshuffle. The new Minister of Interior, retired army-general Ghazi Kanaan,
quickly pronounced the Syrian press "unreadable" and called for criticism of government
performance to be expressed in the state-owned media. The task of modernizing the state media
falls to the new Minister of Information, Mahdi Dakhlallah, himself a journalist and the former
editor of Al Baath, the Baath Party’s official newspaper. In his last editorials before assuming his
ministerial post, Dakhlallah questioned the need for continuing the state of emergency, in place
since 1963, and called for the adoption of serious democratic reforms, contending that there is no
basic incompatibility between Baath ideology and democracy. Since his appointment, Dakhallah
has supervised the restructuring of several state-owned media institutions with an eye toward
making them more professional. 

In the meantime, state-owned newspapers have published articles by well-known dissidents. Of
particular note was a piece by Hakam Al Baba in the daily Tishreen, that criticized the

www.all4syria.org
www.tharwaproject.com


16

continuous harassment of dissident journalists by the country’s numerous security apparatuses.
Al Baba cited his own experiences, and named Dakhallah as personally having instigated one
such round of detention and questioning when he was the editor of Al Baath. The article marked
the first time since the Baath Party came to power that the role of Syria's security apparatuses has
come under such public scrutiny. 

Yet, a genuine media "glasnost" requires more than these haphazard and anecdotal gestures, no
matter how brave or promising they might seem. Without the state's clear and public
commitment to open up the media sector, to permit truly independent newspapers and other
outlets, and to cease harassing journalists and activists, such informal moves will never acquire
the necessary credibility among the ranks of the country’s dissidents nor among international
observers who continue to denounce Syria's record on freedom of expression. Furthermore, the
Syrian regime can easily reverse the trend at any moment. 

For their part, Syrian dissidents have yet to take full advantage of the small but significant new
freedoms allowed in state-owned outlets. Writing articles that touch upon long-taboo issues is
necessary, but it is not sufficient. Activists should offer concrete proposals, programs and
demands to facilitate the reform process and to build a grassroots constituency for democratic
change—something that does not yet exist in Syria, at least not in an organized sense.
For as we know, freedom of the press represents the first frontier of any genuine democratization
process, because, once instituted, it allows for monitoring government performance and for
holding regimes accountable to the people. Thus, if Syrian reformers fail to test the boundaries of
these new freedoms, however scant or fleeting, how can they assess the regime's seriousness, or
push it to undertake real reform?

Ammar Abdulhamid is currently a visiting fellow at the Saban Center for Middle East Studies at
the Brookings Institution in Washington, DC. He is a Syrian novelist and social analyst based in
Damascus, and is the coordinator of the Tharwa Project [www.tharwaproject.com], an initiative
that seeks to raise awareness of the living conditions of minority groups in the Middle East.

Still Shooting the Messenger in Morocco 
By Aboubakr Jamaï

Morocco's King Muhammad VI, who ascended the throne in 1999 following the death of his
father, King Hassan II, is moving ahead with reforms in some areas such as women's rights. But
he maintains an ambivalent, sometimes hostile attitude toward the country's new independent
press. 

This press, which consists of several weekly newspapers published in Arabic and French,
emerged in the second half of the 1990s. Their collective circulation exceeds 100,000, a sizeable
figure by Moroccan standards. Sovereign from political parties, the government, and the Palace,
they have broken many taboos in the past five years by investigating human rights abuses
committed by the security apparatus, the corruption of government officials, and the fortune of
the King. For this, they have found themselves in frequent confrontation with the government. 



17

During Muhammad VI's first year on the throne, some independent journals were banned and
their journalists harassed. Press repression has worsened in the wake of the government's "fight
against terrorism," launched after the May 16, 2003 terrorist bombings in Casablanca. Two
journalists were the first victims of the anti-terrorist law passed soon after the attacks. They were
jailed after publishing a letter from a man claiming responsibility for the bombings and an
interview with a member of an illegal Islamist group. Only after intense national and
international campaigns did the government release them. 

Some analysts attribute such clampdowns to a necessary phase of adjustment for the new King as
well as to the audacity of the independent press, which in their view justifies government control.
Such an analysis is misleading. It implies that political and media liberalization began under the
reign of Muhammad VI. In fact, it was during the last years of Hassan II’s reign that a gradual
yet steady opening of the media sector occurred. The press criticized government policies more
openly, and published, without incurring the wrath of the Palace, path-breaking stories about the
three first decades of Hassan II’s reign, a time known for widespread human right violations.

This analysis is also denied by the facts. If the repression of independent media at the beginning
of Muhammad VI's reign reflected his inexperience instead of an anti-liberal vision, then how
can ongoing repressive measures be explained more than five years into his reign? To answer
this question, it is important to understand the editorial line of publications that have been the
target of harassment. The independent papers have been unrelenting in their defense of
democratic ideals. They have argued for constitutional reforms to reduce the powers of the
monarchy and enhance those of the elected parliament. They have investigated cases of torture
perpetrated by the secret police of the new regime. They have published exposés revealing the
monarchy’s harmful involvement in the Moroccan business world. 

These publications were the recipients of executive orders banning them, and later, of judicial
harassment. Such repressive tactics were staunchly denounced, notably by international human
rights groups. The criticism tarnished the monarchy’s image abroad, and subsequently, the
authorities tried to use less conspicuous methods. Aware that the economic survival of the
independent weeklies hinges on advertising revenues, they exerted pressure on companies to stop
doing business with them. As most advertising companies are state-owned or controlled by the
King, this tactic was relatively easy to carry out. As a result, the independent press is struggling
to survive.

In the legal sector, the regime's attitude was manifested its 2001 reform of the press code.
Although the new code was free of some repressive elements of earlier texts, its spirit was the
same. It preserved penalties of up to five years imprisonment for those who defame the royal
family. It affirmed the government’s right to ban Moroccan or foreign journals if the publications
"undermine Islam, the monarchy, territorial integrity, or public order." Morocco's subservient
judiciary has shown little hesitation to interpret this broad-brush legal wording in the most
repressive manner. 



18

Such an attitude is particularly short-sighted because the independent press offers a public space
in which members of society can peacefully debate one another on controversial issues—a space
generally lacking in Morocco. A case in point is the debate surrounding the reform of the
personal status code, or Mudawwana, to expand women's rights. In June 2002, the independent
weekly Le Journal Hebdomadaire convened and published the proceedings of a debate between
Nadia Yassine, a representative of Al Adl Wa Al Ihsan, one of Morocco's most popular Islamist
movements, and Said Saadi, a former minister who had first proposed the reforms. At the time,
the topic was still highly sensitive and politically charged. The civilized debate allowed both
points of view to be expressed in a peaceful setting, and signaled the possibility of adopting
changes without great social cleavage. Yassine announced that her movement was not opposed
to the proposed reforms, thus weakening the position of radical Islamists who staunchly opposed
the reforms and giving the upper hand to the liberals and secularists who strongly supported
them. With Islamists further weakened by the implication of radical Islamists in the 2003
bombings, the code was amended with relatively little controversy in 2004. The independent
press had helped to dampen down a subject that had been extremely flammable. 

Aboubakr Jamaï is the founding editor of Le Journal Hebdomadaire and Assahifa, two
independent weeklies in Morocco. He is a 2004 Yale World Fellow at Yale University. This
article was translated from French by Julia Choucair. 

Egypt: Political Films and the Politics of Filmmaking
By Walter Armbrust
 
Over the past two decades the politics of Egyptian cinema—the only commercial film industry in
the Arabic-speaking world—have been shaped by broader issues such as economic globalization
and concepts of national identity. Some films have addressed overtly political themes, including
"the American dream," injustices inflicted on the Palestinians, and Islamist protest movements.
The character of such films is often strongly influenced by the overarching context in which they
are produced. Consider, for example, the fate of "The Closed Doors" (Al Abwab Al Mughlaqa;
1999).

In "The Closed Doors," Islamists recruit a vulnerable early adolescent boy in a public school.
"The Closed Doors" was an anti-Islamist film, as are virtually all Egyptian films that address the
issue of political mobilization through religion. It was the location of the boy's recruitment that
was distinctive. State-sanctioned representations of political Islam usually ignore the presence of
Islamists in modern institutions like the public school system, even though Islamists are hardly
strangers to such institutions. Indeed, they often dominate them. But at the representational level,
the Egyptian state prefers ignorant Islamists. They should not come from what the state likes to
think of as its own turf.

At first glance, the film was one of the boldest political statements in the past decade of Egyptian
cinema. But the politics of Egyptian cinema dictated that "The Closed Doors," while widely
marketed in Europe and the United States as an Egyptian film, would barely be seen in its
country of origin. It made no contribution to local debates about the role of religion in society or



19

politics. One reason for the film's marginalization was that it was financed by French cultural
foundations. "The Closed Doors" was therefore a product of "globalization," but of a sort that
many Egyptians, both critics and audiences, distrust—a globalization formed not by the
uncontrolled movement of economic and cultural products, but rather by what they see as a
foreign-sponsored, anti-nationalist movement. "The Closed Doors" also criticized Islamist
politics in an idiom that indicted Egyptian national institutions.

Many Egyptian films criticize national institutions, but crucially, they were financed by local, or
at most regional, capital, and they circulate no further than the Arabic speaking world. "The
Closed Doors" may also have been a commercial failure for other reasons. Its realist style
departed from current local cinematic trends; it contained a heavy Oedipal theme that might have
struck audiences as preposterous; it featured no bankable stars. Most importantly, audiences may
not have accepted the film's assertion that their pious friends, relatives, and colleagues should be
conflated with a dangerous "political Islamism." These are all sure signs that the political
message promoted by "The Closed Doors" was well out of step with the usual politics of
Egyptian filmmaking.

Egyptian cinema has sometimes attracted attention in the United States not for opposing political
Islam, but for fomenting anti-Americanism or even anti-Semitism. Such charges are exaggerated,
and a case of the pot calling the kettle black, given the anti-Arab bias prevalent in parts of the
American media. Films that have struck American journalists—though not necessarily Egyptian
audiences—as controversial include "An Upper Egyptian in the American University" (Saidi fi
Al Gami'a Al Amrikiyya; 1998), in which a peasant makes his way in the elitist American
University in Cairo, or "Hello America" (Allo Amrika; 2000), in which a man visits his cousin in
New York and encounters a virtual encyclopedia of Egyptian stereotypes about the amoral nature
of American society. But they must be understood in the same context as "The Closed Doors."
They are not so much anti-American as they are nationalist. More important, they are far from
the 'massive wave' of anti-Americanism in the Arab world to which the American media often
points.

Indeed, anti-Americanism in Egyptian cinema is best seen as a mini-trend that has perhaps had
its day. In the past two years by far the most significant commercial Egyptian film has been
"Sleepless Nights" (Sahar Al Layali; 2003)—an exploration of marital problems portrayed
pointedly against the backdrop of a completely globalized Egyptian society. "Sleepless Nights"
is like a scientific experiment that controls for all material factors by inventing characters who
could be living anywhere—in Los Angeles, or Minneapolis, or any suburbanized city. The film
asks what relations between Egyptian men and women would be like if reduced to their essence
by eliminating all worries about money, modernity, or politics. "Sleepless Nights" is in many
ways a total embrace of globalization, but one that contrasts strongly with that of "The Closed
Doors." "Sleepless Nights" portrays society in terms that put Egypt in the world, rather than
putting Egypt under an imagined microscope in some European or American laboratory.
Consequently the film was fully cognizant of the politics of Egyptian cinema rather than the
politics in Egyptian films. In the final analysis, it is the "politics of" that reveals the most about
how popular Egyptian cinema re-packages the world for its primary audience.



20

Walter Armbrust is university lecturer at the Middle East Centre of St. Antony’s College,
University of Oxford. He is the editor of Mass Mediations: New Approaches to Popular Culture
in the Middle East and Beyond (Berkeley: University of California Press, 2000) and the author
of Mass Culture and Modernism in Egypt (Cambridge: University of Cambridge Press, 1996) as
well as numerous articles on Egyptian popular culture and mass media.
Return to table of contents.

* * *

News and Views

Statistics on the Arab Media

The media environment varies considerably across the Arab world. Click here for statistics on
circulation of Arab newspapers, radio and television access, Internet use, and literacy rates
throughout the region. 

Trends in Media Law Reform 

Several Arab countries are reforming their media laws. On November 25, 2004, the Moroccan
Parliament unanimously passed a law to liberalize the country’s audiovisual sector. The
legislation opens up the government’s radio channel and two television stations to investors,
although no investor is permitted to own more than 51 percent of the capital of any audiovisual
company. Meanwhile, political parties are discussing amendments to the press code.

In Kuwait, an amended Press and Publications Law is pending in Parliament. The bill would
make it more difficult for the government to close publications and to imprison journalists, and
would relax licensing restrictions. Criminal penalties for defaming the Amir or Islam or for
reporting news that undermines the economy would remain in place. The Ministry of
Information is also drafting legislation for privately-run television and radio stations. 

The Jordanian government prepared a draft law in March 2004 that would ban detention of
journalists and would make it harder to suspend publications. In 2003, the government revoked
temporary laws enacted in 2001-2002 that criminalized press violations. It also abolished the
Ministry of Information, replacing it with a Higher Media Council that formulates media policy,
and created an audiovisual committee to oversee the licensing of private radio and television
stations. (Licenses cost between 25,000 and 100,000 Jordanian Dinars, or US$35,000 to
US$140,000, plus a 50 percent surcharge for stations choosing to cover news and politics). 
In Egypt, President Hosni Mubarak announced at a February 2004 conference of the press
syndicate that prison sentences for journalists convicted of libel would be abolished, but the
promised reform has yet to be enacted.

The Bahraini Parliament is considering an amended press law that would limit the cases under
which journalists can be subjected to criminal prosecution. The law, introduced in January 2004,



21

would abolish jail punishment for press violations (except for transgressions against Islam and
the King) and stipulates that no newspaper shall be seized or suspended except by court order. 

Trends in New Arab Media

Reflecting the recent emboldening of Arab liberals and democrats, in the past year the region has
witnessed the emergence of newspapers with a liberal political hue. For example, Egypt's Al
Masri Al Yawm ("The Egyptian Today") published its first issue on June 7, 2004. Backed by a
group of leading Egyptian businessmen, Al Masri Al Yawm is the first independent political daily
to be licensed in Egypt since 1954. Columns by editor Anwar Al Hawari and columnist Magdi
Mahanna contain scathing criticism of Hosni Mubarak's government. Jordan's Al Ghad, an
independent political daily, also debuted this year. Al Ghad is less outspoken than Al Masri Al
Yawm, but features investigative reporting critical of government policies. In addition, Egypt's Al
Ghad party, which obtained a license in October, plans to launch its paper next spring; reportedly
it has chosen as editor Ibrahim Eissa, one of the country's feistiest and best-known liberal
journalists. 

A second trend in Arab media is state-sponsored broadcasting aimed at combating radical
interpretations of Islam and showing a tolerant face to the world. In Morocco, the Ministry of
Religious Affairs launched a new radio station, Muhammad VI Quranic Radio, during the recent
holy month of Ramadan. According to the Ministry, the station tackles various religious issues,
especially fanaticism. In Saudi Arabia, the government launched Al Fajr ("The Dawn"), a
religious and educational channel whose stated goal is "to spread the message of the Holy
Quran." On November 30 of this year, information ministers from the Gulf Cooperation Council
(GCC) countries announced plans to launch a joint media campaign to promote Islamic
moderation among their citizens and improve their countries' image abroad. The proposed plan,
which includes regional broadcasts calling for religious coexistence and shunning violence, will
be taken up at a GCC foreign ministers' meeting in January 2005.

A Snapshot of the Iraqi Media Scene

The April 2003 toppling of Saddam Hussein's regime transformed Iraq almost overnight from the
Middle East's most repressive media environment into its most diverse and loosely regulated.
Although exact figures are difficult to obtain, reports estimate that as many as 400 newspapers
and magazines are now being published across Iraq, with some 100 operating in Baghdad. Most
are affiliated with political parties and sell no more than a few thousand copies. Among the
largest-circulation newspapers are Azzaman, owned by leading Iraqi businessman Saad Al
Bazzaz, and Hawlati, a Kurdish weekly.

Iraq has also experienced an explosion of new broadcasting. New terrestrial commercial
channels include Al Sharqiyya, founded by Al Bazzaz, and Al Nahrayn, launched by Egyptians
Najuib Sawaris, a business magnate, and Muhammad Gohar, a producer. Other stations, such as
Al Salam, Al Furat, Al Fajr, Al Anwar, Al Huda, and Al Huriyya, are affiliated with Shiite,
Sunni, or Kurdish political parties, several of which seized broadcast equipment from Saddam's
regime after it collapsed. The new state channel, Al Iraqiyya, was established by the U.S.-led



22

occupation authorities from the remnants of Baath Party television. It is the only terrestrial
channel able to transmit nationally. Satellite dishes, banned during Saddam's reign, have
proliferated, allowing Iraqis to watch Middle Eastern, European, and American channels.
Notably, Al Alam, Iran's Arabic-language channel, is the only foreign station that can be viewed
without a satellite dish and is widely watched in the South.

Dozens of radio stations are also operating throughout the country, most with only local reach.
Noteworthy is Baghdad-based Radio Dijla, Iraq's first talk-radio station.

Reports on Press Freedom in Arab Countries

Countries in the Middle East (along with Burma, China, North Korea, and Vietnam) scored the
lowest in press freedoms in 2004, according to the annual worldwide press freedom index issued
by the Paris-based watchdog group Reporters Without Borders (RSF). The report offers several
key findings. It states that Iraq is the most dangerous place for journalists, with forty-four killed
since fighting began in March 2003. The Iraq war also provoked Arab regimes facing domestic
populations largely opposed to the war to tighten controls on their press. Lebanon is the Arab
country with the greatest press freedom, although it ranks only eighty-seventh globally. Saudi
Arabia ranks 159th out of 167 countries. In Libya, Syria, and Tunisia, no independent media
exists and journalists are persecuted and censored on a daily basis. In 2004, the media
environment deteriorated in Algeria, where journalists were harassed in the lead-up to the April
presidential elections, and in Morocco, where local journalists have been given long prison
sentences and foreign journalists have been expelled. Finally, the report states that working
conditions for Palestinian journalists worsened in the West Bank and Gaza Strip in the past year.
The Israeli army committed acts of violence against Palestinian journalists, who were also
attacked by armed Palestinian groups. 

The 2004 report of the New York-based Committee to Protect Journalists (CPJ) contends that
while some Arab countries took positive steps to expand press freedom in the past year, such
steps had little effect on the overall negative conditions for journalists. 

Private Broadcasting in Palestine

The Palestinian Territories are home to one of the densest networks of private, community-based
broadcast media in the Arab world. More than thirty private television stations operate in the
West Bank, the most well-established of which transmit across the West Bank and into Gaza and
Jordan. Dozens of private radio stations in the West Bank and Gaza offer mostly entertainment
programs, though a few feature news and overtly political broadcasts. The growth of private
broadcasting started in the 1990s before the current Intifada broke out. The PA, fearing that
Israel might one day close down or attack its official stations, reluctantly allowed numerous
private stations to operate. Israel did attack the Palestinian Broadcasting Corporation (PBC) in
2002. 

http://www.rsf.org/article.php3?id_article=11713


23

Al Jazeera Initiatives

In an effort to establish itself as a leader in global news, the Arab satellite TV network Al
Jazeera opened the Center for Media Training and Development in February 2004 at its Doha,
Qatar headquarters to offer training programs in print, broadcast, and electronic media to
journalists from around the world. According to Wadah Khanfar, the station's managing director,
the center aims to "provide journalists with the best methodologies and techniques of media
work." Working in collaboration with the British Thomson Foundation, G-Track Foundation for
Training and Consultation, and the International Center for Media Training (CIFAP) in France,
the Center will also conduct studies of media developments.

Also, Al Jazeera plans to launch an English-language news channel next year. Operating from
Kuala Lumpur, London, and Washington, the channel hopes to distinguish itself from news
sources such as the Cable News Network (CNN) and the British Broadcasting Corporation
(BBC) by focusing primarily on stories from the developing world. 

New Journalists' Associations

On November 23, 2004, the Omani government approved the establishment of the country’s first
journalists’ association. According to Minister of Social Development Minister Sharifa bint
Khalfan Al Yahieyaiah, its purpose is to "spread awareness about the profession and encourage
and upgrade journalists’ professional standards." In the same week, the Minister of Information
came under criticism from press freedom organizations for banning intellectuals Mohammad Al
Harthi and Abdullah Al Ryami from Omani media, after they expressed doubts about the
government’s commitment to political reform on the Iranian channel Al Alam.

The Saudi Arabian government has also formed a journalists’ association, although many Saudi
journalists are skeptical that it will become an assertive advocate for press freedoms. The stated
purpose of the organization, founded in 2003, is to "boost the role of the press and its message,
and to grant journalists more confidence, security, and a sense of responsibility towards their
country and people." Some Saudi journalists criticized the appointment of Turki Al Sudairi,
Chief Editor of the pro-government Al Riyadh newspaper and a relative of King Fahd Bin
Abdulaziz Al Saud, to head the committee responsible for electing board members. They also
complained about alleged corruptions in voting preparations and repeated delays in electing the
board. Voting finally took place on June 7, 2004, with nine board members elected, including
five-editors-in-chief of the main Saudi newspapers and two women.

U.S. Funding for Arab Media

U.S. funding for Arab media is overwhelmingly directed to American-created Arabic language
news networks. The Middle East Television Network (METN), which includes Al Hurra, a pan-
Arab satellite television station, and Radio Sawa, aimed toward Arab youth, received $82 million
for fiscal year 2004 and is set to receive $62 million for fiscal year 2005. Al Hurra went on the

http://www.aljazeera.net/NR/Exeres/6A779434-FDBA-48D1-B26A-5459431BBF43.htm


24

air in February 2004 and Radio Sawa was launched in 2002. The United States is also funding
Iraq's new state broadcasting network through a $96 million contract to the Harris Corporation. 

The Bush administration has provided much more modest support for media development
elsewhere in the region. With $1.7 million in funding from the Department of State's Middle East
Partnership Initiative (MEPI), the United States has launched the "Initiative for Open and
Pluralistic Media in Arabic-Speaking Countries," which offers capacity-building for journalists
and technical assistance in media law reform in Algeria, Bahrain, Lebanon, Morocco, and
Tunisia. MEPI is currently devising a long-term strategy to support independent media in the
Arab world. 

Views from the Arab Press

A sampling of recent editorials from the top-circulation papers in several Arab countries.

Writing in the semi-official Palestinian daily Al Ayyam, Walid Batrawi criticizes Palestinian
media for violating the regulations established by the Central Elections Commission for
campaigning in the upcoming presidential elections, scheduled for January 9, 2005. The law
clearly states that candidates are only allowed to campaign between December 26 and January 7,
but both official and private media have already started giving space and airtime to candidates.

A December 7 editorial by Omar Jaftali in Syria’s official daily, Tishreen, argues that the recent
visit to Damascus of Palestinian Liberation Organization (PLO) chairman Mahmoud Abbas and
Palestinian Prime Minister Ahmed Qurei proves Syria’s continuing solidarity with the
Palestinians.

Sultan Al Hattab, writing on the same day in Jordan’s pro-government Al Rai, asserts that Syria
feels cornered by mounting U.S. pressure and therefore is seeking to improve its long-strained
relations with the Palestinian leadership as a way to revive its role in the international scene.

Commenting on King Abdullah’s December 6 meeting with U.S. President George Bush, a
December 8 editorial in Jordan’s pro-government daily Al Dustour affirms that the United States
and Jordan share an optimistic vision for real progress in the Middle East, as both leaders agree
on the priorities of creating a Palestinian state and holding elections in Iraq.

Jibran Tueini, general manager of Lebanon's leading independent paper Al Nahar, criticizes the
recent pro-Syria demonstrations organized in Beirut by the Lebanese government in a December
2 opinion piece. Tueni accuses the government of refusing to accept the reality of the post-Cold
War world, in which demonstrations are no longer organized by regimes, but by those wishing to
express alternative views. 

Egyptian citizens are dangerously ignorant about the country's over-population problem, which
causes unemployment, poverty, housing shortages, and pollution, writes Muhammad Hassan Al
Hafnawi in a December 6 opinion piece in Egypt's mass-circulation government-owned Al

http://www.al-ayyam.com/znews/site/template/Doc_View.aspx?did=13703&Date=12/10/2004
http://www.tishreen.info/__archives.asp?FileName=61478409920041206231130
http://lass.calumet.purdue.edu/cca/gmj/SubmittedDocuments/Fall2004/contentsfa04.htm
http://www.addustour.com/news/Viewoldnews.asp?Nid=96977
http://www.annaharonline.com/htd/JOBRAN041202-1.HTM


25

Ahram. Without greater public awareness of the problem, Egypt might collapse under the
pressures of an ever-growing population. 

In a December 7 article in Kuwait’s leading daily Al Rai Al Aam, Muhammad Al Rumaihi
blames Kuwait's rampant corruption on the government’s complete control of economy.

Writing in Algeria’s top-circulation Al Khabar on December 5, Mahmoud Balhemer accuses the
Algerian government of behaving in an authoritarian manner when it recently denied
representatives of the British Broadcasting Company (BCC) entry into the country to conduct a
journalist training program. Balhemer argues that Algerian authorities apparently do not want the
country's media to meet global standards, yet continue to complain about journalists' lack of
professionalism. 

Women should vote in Saudi Arabia’s upcoming municipal elections, argues Adel Basgr in a
December 3 opinion piece in the popular Saudi daily Okaz because they constitute half the
population and contribute significantly to the country's education and health sectors. Women do
not have to go to the polls to vote; they could cast their ballots from centers set up at schools,
universities and hospitals, or even from their homes. 

* * *

Read On

Several recent publications examine Arab media's impact on politics. Marc Lynch argues that
transnational Arabic television and print media have created a public arena outside the control of
states, with important implications for political identity, beliefs, expectations, and behavior
("Beyond the Arab Street: Iraq and the Arab Public Sphere," Politics and Society, vol. 31, no. 1,
March 2003, 55-91).

William A Rugh’s book, Arab Mass Media: Newspapers, Radio, and Television in Arab Politics
(Westport, CT: Praeger, 2004), argues that the growth of privately-owned Arab satellite
television in the 1990s has helped to liberalize media throughout the region. Rugh is cautiously
optimistic that Arab media can play a positive role in democratization and nation-building.

Investigative reporting on prominent politicians is still rare in Arab countries, due to severe
penalties levied for transgressing "red lines" and to a pervasive culture of self-censorship, argues
Gregory Kent in his article "Privacy and the Public Interest in the Middle East" (Parliamentary
Affairs, vol. 57, no. 1, January 2004, 131-41).

Arab media organizations still have a long way to go to generate pressure for government
transparency and accountability, contends Naomi Sakr in "Freedom of Expression,
Accountability and Development in the Arab Region" (Journal of Human Development, vol. 4,
no.1, February 2003, 29-46). Arab media should oppose governments' ongoing control over
content, ownership, printing and distribution, and entry into the profession of journalism.

http://www.alraialaam.com/07-12-2004/ie5/2
http://www.elkhabar.com/pages/2004/decembre/05122004/raii.pdf
http://www.okaz.com.sa/okaz/Common/Okaz_Week/print.asp?ArtFile=2004/12/3/ART_168165.XML&server=localhost/OKAZ/common/Okaz_Week&Referenced=False&personal=


26

Democracy and the rule of law create freedom of the press, not the reverse, asserts Ahmed
Bedjaoui in "Arab and European Satellites Over the Maghrib" (Transnational Broadcasting
Studies, vol. 12, Spring/Summer 2004). The recent expansion of broadcast media in North Africa
has generated competition in the information market, but has not altered the political attitudes of
average viewers living under undemocratic systems.

In his article "Arab Satellite Television and Politics in the Middle East," Mohamed Zayani
argues that transnational broadcasters such as Abu Dhabi TV, Al Arabiyya and Al Jazeera are
helping to shape a new Arab public opinion that will support the political status quo, not
undermine it as many Western scholars believe (Emirates Occasional Papers, no. 54, The
Emirates Center for Strategic Studies and Research, 2004).

Russell Lucas analyzes the Jordanian government's use of press laws to strengthen its control at a
time when the country was supposedly liberalizing ("Press Laws as a Survival Strategy in
Jordan, 1989-1999," Middle Eastern Studies, vol. 39, no. 4, October 2003, 81-98).

Naomi Sakr describes how, in the late 1990s, newspapers in the Gulf Cooperation Council
(GCC) countries began to test censorship rules and to comment on governance issues
("Dynamics of GCC Press-Government Relations in the 1990s," in Good Governance in the
Middle East Oil Monarchies, eds. T. Najem and M. Hetherington, London: Routledge Curzon,
2003, 102-18). 

A new report from Germany's Heinrich Boll Foundation argues that Arab regimes have
displayed an ambivalent attitude toward the proliferation of new media. Seeing in satellite
television and other new outlets both threats and opportunities for financial gain and enhanced
political control, they sometimes allow greater freedom of expression and sometimes clamp
down ("Walking a Tightrope: News Media and Freedom of Expression in the Arab Middle East"
Layla Al Zubaidi, Heinrich Boll Foundation, November 16, 2004).
Several writings analyze the phenomenon of pan-Arab satellite television channels. Hazem
Saghiye explains that Al Jazeera has become "in effect the most popular political party in the
Arab world" because the station articulates the sense of loss and failure felt by many Arabs and
provides an escape from the region's crushing realities ("Al Jazeera: the World Through Arab
Eyes," OpenDemocracy.net, June 17, 2004).

In Freedom Fries—Fried Freedoms: Arab Satellite Channels Struggle between State Control
and Western Pressure (Amman, Jordan: Arab Archives Institute, 2004), Saeda Al Kilani
explores the rise of Arab satellite channels and their impact on media freedom across the Middle
East. Al Kilani finds that these channels shy away from women's issues and make little effort to
highlight the ideas of Arab intellectuals, and that despite its rhetoric of supporting democracy in
the Middle East, the United States has pressured some stations not to broadcast certain news.

Avi Jorisch's new study describes how Hizballah uses its satellite television station, Al Manar, to
disseminate the party's ideology and anti-American propaganda to audiences in Lebanon and the
broader Arab and Muslim worlds, and to wage psychological warfare against Israel (Beacon of

http://www.tbsjournal.com/maghreb.htm
http://beirut.xima-web.de/download_en/media_study.pdf
http://www.muslimnews.co.uk/pda/news.php?article=7600
http://www.muslimnews.co.uk/pda/news.php?article=7600


27

Hatred: Inside Hizballah’s Al Manar Television, Washington, DC: Washington Institute for Near
East Policy, 2004). 

Interpretations of Islam are also being altered through the Arab media, as Jon Anderson argues in
his article, "New Media, New Publics: Reconfiguring the Public Sphere of Islam" (Social
Research, vol. 70, no. 3, Fall 2003, 887-906). New media have opened public discourse about
Islam to new voices and new practices.

An edited volume by Jon Anderson and Dale Eickelman, New Media in the Muslim World: The
Emerging Public Sphere (Bloomington, IN: Indiana University Press, 2003), examines how
media is reforming notions of authority, justice and politics in Muslim societies, especially by
loosening the control of state and religious authorities over what is printed and broadcast. 

Other writings explore U.S. policy toward Arab media. Marc Lynch argues that the United States
must engage, not shun, the new Arab public sphere being created by independent, transnational
Arab media outlets ("Taking Arabs Seriously," Foreign Affairs, September/October 2003, vol.
82, no. 5, 81-94). U.S. officials should make a concerted effort to explain American policy
openly and continuously in the Arab media.

The United States' 2002 public diplomacy campaign in the mainstream media of Arab and
Muslim countries lacked a coherent message and was a liability rather than an asset, asserts Jihad
Fakhreddine in "U.S. Public Diplomacy in Broken Arabic: Evaluating the Shared Values
Advertising Campaign Targeting the Arab and Muslim Worlds," (Global Media Journal, vol. 2,
no. 3, Fall 2003). 

Jon Alterman argues that the United States should devote far more attention to monitoring
developments in "mid-tech" Arab media—satellite television, videocassettes, and photocopiers
often associated with the 1970s —instead of focusing on "high-tech" advances such as the
Internet ("The Information Revolution and the Middle East," in The Future Security
Environment in the Middle East, eds. Daniel L. Byman and Nora Bensahel, RAND, 2004, 227-
51).

Iraq's media environment is the focus of several reports. A Freedom House study by Brian
Katulis applauds the proliferation of independent media since Saddam Hussein’s downfall but
warns that violence and an unregulated media environment threaten press freedom ("Liberated
and Occupied Iraq: New Beginnings and Challenges for Press Freedom," in Freedom of the
Press 2004: A Global Survey of Media Independence, ed. Karin Deutsch Karlekar, Freedom
House, 2004).

Iqbal Hassoon Al Qazwini provides a detailed overview of the current "media boom" in Iraq,
finding it chaotic and lacking a press that is balanced, professional, and politically independent
("On the Role of Media in the Current Transition Phase in Iraq," Transnational Broadcasting
Studies, vol. 13, Fall 2004). 

http://www.findarticles.com/p/articles/mi_m2267/is_3_70/ai_110737784/print
http://www.foreignaffairs.org/20030901faessay82506/marc-lynch/taking-arabs-seriously.html
http://www.findarticles.com/p/articles/mi_m2267/is_3_70/ai_110737784/print
http://www.findarticles.com/p/articles/mi_m2267/is_3_70/ai_110737784/print
http://www.foreignaffairs.org/20030901faessay82506/marc-lynch/taking-arabs-seriously.html
http://www.rand.org/publications/MR/MR1640/MR1640.pdf
http://www.tbsjournal.com/campqazwini.htm


28

Iraq's proliferation of new media outlets will end quickly unless its economy is able to generate
sufficient advertising revenue and a clear legal framework is created, writes Borzou Daragahi in
"Rebuilding Iraq’s Media," Columbia Journalism Review, July/August 2003, vol. 42, no. 2, 45-
48).

A report by Article 19 argues that Iraq's entire legal framework as it affects freedom of
expression must be overhauled. In addition, Iraqi politicians and other public figures need to
become accustomed to independent reporting that will sometimes subject them to intense
scrutiny and harsh criticism ("Freedom of Expression Essential to Iraqi’s Future," Iraq Media
Law Analysis, Article 19, London: February 2004).

Reporters Without Borders finds a blossoming of independent media outlets in Iraq but warns
that many lack credibility and reach only small sections of the public ("The Iraqi Media After the
War: A New But Fragile Freedom," Reporters Without Borders, July 2003).

A detailed study by Internews analyzes media law and policies in fourteen Arab countries and
offers recommendations for strengthening independent media in the region (Study of Media
Laws and Policies in the Middle East and Maghreb, June 2003).

It is unlikely that any country in the Middle East or North Africa will experience a full
information revolution during the next decade, concludes a study by the RAND Corporation (The
Information Revolution in the Middle East and North Africa, ed. Grey E. Burkhart and Susan
Older, Santa Monica, CA: Rand, 2003). Media reform has too many impediments and too few
champions, and—in most countries—too few resources.

The Middle East Media Guide (ed. Ben Smalley, Dubai, United Arab Emirates: Sandstone,
2004) provides comprehensive information on all the major media sectors in the Middle East, on
media research and monitoring organizations, and on media training programs.

The current issue of Global Media Journal (vol. 2, no. 5, Fall 2004) is dedicated to the topic of
media in the Middle East. It features articles on media laws, U.S. reactions to Arab media, the
Internet, advertising trends, censorship, media ownership patterns, and the new "media cities"
that recently have been established in Egypt, Jordan, and the United Arab Emirates. 

Correction:
John P. Entelis's article, "The Sad State of Political Reform in Tunisia," which appeared in the
November 2004 issue of the Arab Reform Bulletin, states that "the [Tunisian] Constitution
mandates that four-fifths of the legislature's seats be reserved for the ruling party while the
remaining 20 percent are contested by the country's seven officially-sanctioned opposition
parties." In fact, the Constitution does not contain such a clause. Rather, a 1998 amendment to
the electoral law stipulates that at least 20 percent of the seats must go to candidates (in effect,
those from opposition parties) who do not win the majority of votes in the country's 26 electoral
districts. In practice, 20 percent has become the maximum that the opposition is allowed to win,
with the ruling party, the Constitutional Democratic Rally (Rassemblement Constitutionnel

http://archives.cjr.org/year/03/4/daragahi.asp
http://www.article19.org/docimages/1721.doc
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=7583&var_recherche=iraq
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=7583&var_recherche=iraq
http://www.internews.org/arab_media_research/default.htm
http://www.rand.org/publications/MR/MR1653/MR1653.pdf


29

Démocratique), holding the vast majority of seats (currently, 152 out of 189). The Arab Reform
Bulletin regrets the error.

Subscriber Information
Click here to receive the Arab Reform Bulletin via e-mail every month or to unsubscribe.
To subscribe to the Arabic edition of the Bulletin, click here.
Click here to read past issues of the Bulletin.
We welcome your comments or suggestions. Please e-mail the editor at arb@ceip.org.

The Bulletin will not be published in January 2005. The next issue will appear in February 2005. 

http://mail.ceip.org:9000/join2.htm
http://mail.ceip.org:9000/join2.htm
http://www.carnegieendowment.org/publications/index.cfm?fa=view&id=1302
mailto:arb@ceip.org

	By Omayma Abdel-Latif
	By Maggy Zanger
	By Walter Armbrust
	News and Views
	Read On




